web analytics

Interview: Peter de Baan – ‘Ik was best wel pissig’

Reacties zijn gesloten

Na De Kroon (2004) en De Prins en het Meisje (2007) is er nu Majesteit, het laatste deel uit Peter de Baans trilogie over het koningshuis. De film gaat over de koningin na het overlijden van Claus en speelt zich af rondom de troonrede van 2003. We spraken de regisseur over zijn nieuwste werk. ‘Dit is de belangrijkste film uit de trilogie, hiermee sluit ik het af.’

Hoe is het idee voor Majesteit ontstaan?
Dat was er al toen De Kroon net af was. We wisten dat we een portret wilden maken van de belangrijkste persoon, maar daar ging tijd overheen. Toen we al bezig waren kwam toevallig The Queen uit, die er best op lijkt. Een fantastische film, maar daar hebben we ons verder niet door laten leiden. Wij wilden onze eigen film maken.’

Wat maakt de koninklijke familie zo interessant?
Het is een krankzinnige situatie waar ze in zitten. Ze moeten hun hele leven een rol vervullen die het volk graag wil zien. Tegelijkertijd krijgen ze ook nog kritiek, alsof ze als een soort zondebok dienen. Ik vind het heel erg fascinerend om te fantaseren wat er in ze omgaat.’

Majesteit is een bioscoopfilm geworden, in tegenstelling tot De Kroon en De Prins en het Meisje.
Ja, De Kroon en De Prins en het Meisje waren allebei voor televisie. Het zijn films die wat minder in de bioscoop thuispassen. Ze zijn gebaseerd op incidenten, dat past beter bij televisie. Majesteit is veel meer een karakterstudie. Het gaat diep en intens in op Beatrix als persoon, daar leent de bioscoop zich weer meer voor. Ik denk dat mensen na de film Beatrix beter kennen en begrijpen. Het is de belangrijkste film uit de trilogie, hiermee sluit ik het af.’

Het is de eerste film uit uw trilogie waar geen echte gebeurtenis aan ten grondslag ligt.
Nee, dat klopt. We zijn daardoor ook een stuk vrijer geweest in wat we konden doen. Natuurlijk moesten we wel zorgen dat het geloofwaardig bleef. Het blijft speculatie wat we doen, maar in feite zit tachtig procent van de films zo in elkaar.’

Waar lette u op om die geloofwaardigheid te behouden?
Het gaat vooral om het zo goed mogelijk overbrengen van het personage. Zo goed mogelijk laten zien wat zij voelt. Beatrix rookt bijvoorbeeld in de film en op een gegeven moment dooft ze haar sigaret in een bakje yoghurt. Ik denk niet dat ze dat echt zou doen, maar het laat wel goed zien hoe ze zich op dat moment voelt. Of ze maakt bijvoorbeeld kort voor de troonrede een grapje over haar hond. Om even de spanning voor zichzelf weg te halen, net als een acteur vlak voordat hij op moet.’

Hoe kijkt u terug op de commotie rond de film tijdens het Nederlands Film Festival?
‘Ik was best wel pissig op de jury, dat ben ik eigenlijk nog steeds wel. Er zijn dit jaar veel goede films uitgekomen, de competitie was sterk, maar de nominaties waren niet proportioneel. Joy is een mooie film, maar niet Mijke de Jongs beste, dus ik snap niet waarom die zoveel aandacht heeft gekregen. Helemaal als je bedenkt dat er zo weinig mensen naartoe zijn geweest. Natuurlijk moet je je niet alleen laten leiden door bezoekersaantallen, maar ik vind het niet kunnen dat je als jury puur je eigen mening naar voren drukt. Ik zou dat bijna puberaal willen noemen. Ze hebben er niet aan gedacht wat goed is voor de Nederlandse film. Het gaat om grotere belangen dan puur en alleen je privé mening. Het leek of de jury zichzelf belangrijker vond dan de films die ze beoordeelde.’

Maar uiteindelijk gaat het om wat het publiek vindt.
Dat is ook zo. Buiten de jury heb ik overwegend goede reacties gehad, dus ik heb de hoop zeker niet opgegeven. Ik verwacht niet dat mensen er massaal in het openingsweekend naartoe zullen gaan. Het zal langzaam groeien, maar we hebben ook een redelijk lange roulatietijd.’

Hoopt u dat de koningin hem zelf ziet?
We sturen een kopie op. Ik denk wel dat ze hem gaat zien, maar ze zal er niet op reageren. Daar ga ik in ieder geval niet van uit.’

Majesteit is vanaf 28 oktober te zien in de bioscoop.