web analytics

De weekcijfers van week #40

Reacties zijn gesloten

Na een afwezigheid van twee weken wegens het Nederlands Film Festival, zijn we vanaf deze week weer terug met onze wekelijkse bioscoopcijfersrubriek. Tijdens het festival ging de komische film Het echte Leven van Robert Jan Westdijk in première, maar buiten druk bezochte voorstellingen op het festival bleef en blijft het in de rest van het land angstvallig stil. Afgelopen donderdag (2 oktober) gingen er maarliefst vier Nederlandse en één Vlaamse productie in première. Hoe verging het deze films in de bioscopen?

 

 

De film waar het meest om te doen is geweest is ongetwijfeld het regiedebuut van Thijs Römer: Het Wapen van Geldrop. De film, die aanvankelijk gepland stond voor een release eerder dit jaar, opende op zes schermen, maar wist slechts een kleine honderd bezoekers naar de zalen te lokken. Gevolg: een desastreuze omzet van nog geen duizend euro. Vanaf deze week is de film dan ook nog maar in één zaal te zien. Zelden waren pers en publiek zo unaniem in hun afkeuring.

 

Met Het Zusje van Katia – welke twee Gouden Kalveren won op het Nederlands Film Festival – en Shanghai Trance gingen afgelopen week ook twee meer kunstzinnige producties in première. Gezien het lage aantal prints waarmee de releases gepaard gingen, mag het geen verbazing wekken dat de twee films niet terug te vinden zijn in de top 20 van afgelopen week. Zeker Shanghai Trance was op voorhand al kansloos met slechts een paar vertoningen de afgelopen week.

 

Beter verging het de sympathieke en gevoelige Vlaamse productie Aanrijding in Moscou. Hoewel Vlaamse films gedoemd zijn te floppen in de Nederlandse bioscopen (en andersom), lijkt Aanrijding in Moscou te bewijzen dat het ook anders kan: met een schermgemiddelde van 2.734 euro tekent het zelfs voor het op twee na hoogste schermgemiddelde van afgelopen week. De film, die in tien zalen te zien is, is door een kleine vijfduizend mensen bezocht, maar lijkt nog niet op haar top te zitten. De verwachting is dan ook dat de film nog wel een tijdje mee zal draaien in de top 20. Ook De Brief voor de Koning en De Zeven van Daran zijn nog vertegenwoordigd in de toplijst, we vinden de films terug op respectievelijk plaats 16 en 11.

 

Afsluiten doen we met dé klapper van deze week: Radeloos, naar het gelijknamige boek van Carry Slee, wist met een opening van 286.047 euro (ruim 30.000 bezoekers) met stip op nummer 1 binnen te komen. De film wist ruim zestigduizend euro meer op te halen dan nummer twee Mamma Mia!. Met de herfstvakantie in aantocht belooft dit nog veel moois.

 

Volgende week wellicht nog meer Nederlandse films in de top 20: vanaf vandaag zijn namelijk ook Anubis en het Pad der zeven Zonden en Sinterklaas en het Geheim van het grote Boek te zien. Ook krijgt de nieuwe documentaire Zwarte Ogen van Jan Bosdriesz een bescheiden release.