web analytics

De weekcijfers van week #41

Reacties zijn gesloten

Het Nederlandse najaarsoffensief start bijzonder sterk: zowel Radeloos als Anubis en het Pad der zeven Zonden bereikten deze week de Gouden Film-status. Eerstgenoemde had twee weken nodig om de grens van 100.000 bezoekers te overschrijden, Anubis lukte het binnen zes dagen. Sinterklaas en het Geheim van het grote Boek komt binnen op plaats vijf.

 

Hoewel de sceptici er aanvankelijk anders over dachten, is het de makers van de Anubis-film gelukt de avonturen van de bewoners van ‘het huis Anubis’ met succes te vertalen naar het witte doek. Zelfs dermate overtuigend, dat de groots aangekondigde release van vorige week, Eagle Eye, zich tevreden moet stellen met een tweede plaats in de top 20 van best bezochte films. Met een duizelingwekkende opbrengst van 8.029 euro per scherm, staat Anubis stevig op kop. Inclusief voorvertoningen wist de film al meer dan een miljoen euro op te brengen, waarmee de teller op een ruime 150.000 bezoekers staat.

 

De nummer 1 van vorige week, Radeloos, vinden we deze week, ondanks een omzetstijging van 54,2%, terug op plaats 3. De frisse en knap gemaakte jeugdfilm wist vandaag de kaap van 100.000 bezoekers te overschrijden en met de lopende herfstvakantie(s) zit de vaart er goed in.

 

De nieuwe Sinterklaasfilm, Sinterklaas en het Geheim van het grote Boek, start redelijk met een ruime 20.000 bezoekers in de eerste week. De film komt binnen op de vijfde positie. Aangezien de Sint nog niet in het land is, mag deze opening meer dan redelijk worden genoemd. De verwachting is dat de film pas goed begint te draaien als de schoentjes gezet mogen gaan worden. 

 

De Brief voor de Koning en De zeven van Daran lijken uitgespeeld: de producties zagen hun omzet sterk kelderen en bezetten inmiddels respectievelijk plaats 20 en 17. De Brief voor de Koning lokte uiteindelijk een kleine 300.000 mensen naar de zalen en Daran zo’n 40.000. Hiermee lijkt geen van beide films aan de vooraf gestelde verwachtingen te hebben voldaan.

 

Vanaf vandaag (en in sommige steden al vanaf gisteren) is Bride Flight in de bioscopen te bewonderen. De nieuwe film van Ben Sombogaart gokt op een breed publiek, maar kent vooralsnog geen al te sterke publiciteitscampagne. Vanaf volgende week kunnen we zien of en hoe het publiek kennis heeft genomen van de film, al lijkt de nadruk in het bioscoopbezoek de komende vakantieperiode nog even bij de jeugdfilms te liggen.