web analytics

De weekcijfers van week #42

Reacties zijn gesloten

Ook de tweede week van de herfstvakantie kan de boeken in als een succesweek voor de Nederlandse film: plaats 1, 2, 3 en 5 worden bezet door respectievelijk Anubis en het Pad der zeven Zonden, Radeloos, nieuwkomer Bride Flight en Sinterklaas en het Geheim van het grote Boek. Ook de jeugdfilm De Zeven van Daran klom een plaatsje; we vinden de film deze week terug op plaats 17.

 

De vakantievierende jeugd vermaakt zich zo te zien opperbest met de jeugdproducties uit eigen land. Had Anubis vorige week al een duizelingwekkend hoge opbrengst per scherm (8.029 euro), deze week was de opbrengst zowaar nóg hoger. Met een stijging van 27,5% haalde de film een schermgemiddelde van 10.147 euro. Op 111 schermen kwam de weekopbrengst hiermee op 1.126.325 euro. Hiermee komt de totale opbrengst op 2.193.531 euro, een dikke 360.000 bezoekers. De platina-status (400.000 bezoekers-grens) zal volgende week worden overschreden, met een beetje geluk zelfs nog dit weekend. De grote vraag is waar deze film gaat eindigen. De vliegende start belooft in ieder geval veel. De film zal ongetwijfeld flink terugvallen wanneer de vakanties zijn afgelopen, maar de Anubis-gekte lijkt nog lang niet aan haar eind.

 

Ook Radeloos deed het deze week weer prima. Met een stijging van 37,7% ten opzichte van vorige week, schoot de opbrengst omhoog naar 551.290 euro. In totaal haalde de film nu al een dikke 1,2 miljoen euro op, waarmee de teller op een kleine 200.000 bezoekers staat.

 

Dan nieuwkomer Bride Flight, een film die het vooral van de mond-tot-mond reclame moet gaan hebben. De opening is in ieder geval prima: inclusief voorvertoningen bracht de film al een dikke 5,5 ton op. Als de film in dit tempo doorgaat, zal de 100.000ste bezoeker deze week nog verwelkomd worden. Het is nu te hopen dat het publiek haar werk doet en de film aanraadt in de vriendenkring.

 

Grootste stijger van deze week betreft de Sinterklaas-film van Martijn van Nellestijn. De film schoot omhoog met een omzetstijging van 110,9%. De totale opbrengst is nu 487.645 euro, wat gelijk staat aan ongeveer 80.000 bezoekers. De kaap van 100.000 bezoekers ligt hiermee binnen handbereik. Tot slot laat ook De Zeven van Daran nog even van zich horen, al bleef de opbrengst op 40 schermen beperkt tot 36.128 euro. Het totale aantal bezoekers komt hiermee op een kleine 40.000.

 

Vanaf vandaag draaien er naast dit alles drie nieuwe Nederlandse producties in de zalen: Vox Populi, El Olvido en Ver van Familie. Alle drie de films krijgen echter een beperkte release, waardoor de verwachtingen (relatief gezien) niet al te hoog liggen. Jammer, want zeker Vox Populi heeft de potentie een groot publiek aan te spreken, mits de prent bekeken wordt als ‘gewone’ komedie en men niet gaat zoeken naar politieke statements of moralen. We zullen volgende week zien of het deze producties gelukt is de toplijst te betreden.