– Filmfonds wijst makers ‘Alles is Liefde’ af
– ‘Gooische Vrouwen’ stopt na vijf seizoenen
– Eddy Terstall werkt aan thriller
– Derde speelfilm Don Diego Poeder in de maak
– ‘Het Geheim van Mega Mindy’ opent sterk
– Trailer ‘Het Leven uit een Dag’ online
Filmfonds wijst makers ‘Alles is Liefde’ af
Het Nederlands Fonds voor de Film heeft het nieuwe filmproject van de makers van het bioscoopsucces Alles is liefde afgewezen. Dat heeft producent Frans van Gestel van IDTV Film donderdag gemeld. Van Gestel, regisseur Joram Lürsen en scenarist Frank Ketelaar werken op dit moment aan een nieuwe familiefilm, Het geheim. ,,Het Fonds heeft dit project afgewezen, hoewel het beleid stelt dat succesvolle makers nieuwe kansen horen te krijgen”, aldus Van Gestel. De opnames van de film, over een jongen die is gefascineerd door goochelen, moeten nu worden uitgesteld.
De producent van de film gaat bezwaar aantekenen bij het Filmfonds. Hij noemt het ,,bespottelijk dat de makers van de best bezochte Nederlandse film van de afgelopen twintig jaar niet in staat worden gesteld een nieuwe film te maken”. De romantische komedie Alles is liefde trok ruim 1,3 miljoen bezoekers. Eerder maakten Van Gestel, Lürsen en Ketelaar de film In Oranje, waarvan de remakerechten zojuist aan Amerika zijn verkocht. Als het Filmfonds na het bezwaar nog geen gehoor geeft aan de aanvraag van IDTV Film, start de producent een juridische procedure.
Bron: ANP
‘Gooische Vrouwen’ stopt na vijf seizoenen
De populaire televisieserie Gooische Vrouwen (Talpa, RTL) stopt. Na vijf succesvolle seizoenen komt er een einde aan de belevenissen van de rijke vrouwen uit het Gooi, dit maakte Linda de Mol maandag bekend in het RTL-programma Ik kom bij je eten. “Ik heb na vijf jaar ook wel weer zin in iets nieuws want Gooische Vrouwen is toch vijf à zes maanden per jaar werk,” vertelt Linda. Bovendien wil de bedenkster/actrice voorkomen dat nog meer acteurs de serie verlaten. “Dan wordt het minder dan dat het was en kun je beter op het hoogtepunt stoppen.”
Eddy Terstall werkt aan thriller
Bron: ANP
Derde speelfilm Don Diego Poeder in de maak
‘Het Geheim van Mega Mindy’ opent sterk
De Vlaamse kinderfilm Het Geheim van Mega Mindy is sterk geopend in de Nederlandse bioscopen. In de eerste week trok de film zo’n 70.000 mensen naar de zalen en ligt de Gouden Film-status (100.000 bezoekers) binnen handbereik. De film staat op nummer 5 in de box-office top 20. Op 1 staat Ice Age 3, die binnen twee weken ruim een half miljoen bezoekers lokte.
Trailer ‘Het Leven uit een Dag’ online
Sinds afgelopen maand is de trailer van de speelfilm Het Leven uit een Dag, gebaseerd op het gelijknamige boek van A.F.Th. van der Heijden, online te bewonderen. Deze poëtische, krachtige film over de liefde van regisseur Mark de Cloe is vanaf 3 september in de bioscopen te zien.
Waarom word het maken van een film door succesvolle auteurs toch zo moeilijk gemaakt in dit land? Tenzij je Paul Verhoeven heet en succesvol bent teruggekeerd uit Amerika, lijkt het tegenwoordig steeds lastiger om als succesvol regisseur een productie van de grond te krijgen (o.a. Pieter Kuijpers uitgezonderd).
Een juridische procedure! Sensatie!
Zelfs Verhoeven krijgt niet 1 2 3 wat geld. Evenals reeds (commercieel) bewezen cineasten als Maas en Stelling.
Terecht toch? Houdt ze scherp.
Ik vond dat Stelling Duska ook nog keer had moeten herschrijven. Zitten leuke dingen in, maar overall geen topper.
Je houdt filmmakers niet scherp door ze geld te weigeren; daarmee verkwist je eerder talent. Het probleem is niet dat ze soms een filmmaker afwijzen en een volgende keer hem weer wel wat geven. Je ziet gewoon dat het constant dezelfde regisseurs zijn die wel geld krijgen en daar tegenover een groep staat die geen geld krijgt. Maas niet, Sombogaart wel. Succes kunnen ze allebei leveren.
Ik vraag me weleens het volgende af:
1) Waarom is het zo’n probleem dat budgetfilms niet in Nederland gemaakt kunnen worden? In alle landen om ons heen wordt er nagesynchroniseerd, dus het probleem kan haast niet liggen bij het excuus dat ons taalprobleem te klein is;
2) Hoe kunnen we de mensen van het Filmfonds vervangen door eerlijke lui? Door er filmmakers de dienst uit te laten maken, met kennis van zaken?
3) Hoe kan het zijn dat er in de jaren zeventig zoveel publieksfilms werden gemaakt zonder al te veel, of vaak geen, subsidie die toch succesvol waren? Paul Verhoeven als lopend voorbeeld hiervan.
Dit moet toch weer kunnen!?
@Joop: Was het niet zo dat Verhoeven voor Zwartboek zelfs werd gesteunt door een minister die er op aandrong dat hij meer geld dan gewoonlijk zou krijgen?
@Anne: Je kunt ook TEveel willen. En wie zegt dat die mensen van het Filmfonds een goede beoordeling maken? Ik weet niet hoe de procedure in zijn werk gaat, maar…het blijven wel mensen.
@Jeroen: Paar interessante punten.
Beetje triest om met het succes van Alles is Liefde te schermen als een aanvragen wordt afgewezen, kan toch ook gewoon echt ondermaats zijn? In Oranje en Spion van Oranje waren ook van dat team, en toch behoorlijk slecht.