web analytics

Nieuws van 6 januari

Reacties zijn gesloten

– Koolhoven, Jansen of Van der Horst beste regisseur?

– Al meer dan 550.000 bezoekers voor ‘Oorlogswinter’

– 2008 topjaar voor de Nederlandse filmindustrie

 

 

Koolhoven, Jansen of Van der Horst beste regisseur?

 

Oorlogswinter-regisseur Martin Koolhoven is samen met Aliona van der Horst (Boris Ryzhy) en Eugenie Jansen (Calimucho) genomineerd voor de DDG Award. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt voor de ,,meest opmerkelijke regieprestatie van het afgelopen jaar”, aldus organisator Dutch Directors Guild dinsdag.

 

Koolhoven is genomineerd voor Oorlogswinter, de verfilming van het gelijknamige boek van Jan Terlouw over een tiener die in de Tweede Wereldoorlog iets wil doen voor het verzet. Van der Horst dingt mee met Boris Ryzhy, een documentaire over de gelijknamige Russische dichter die in 2001 op 27-jarige leeftijd zelfmoord pleegde. Jansen is in de race voor de winst met Calimucho, een filmportret van de jonge vrouw Dicky in het circus Harlekino.

 

De DDG is de beroepsvereniging van film- en televisieregisseurs. De prijs is tijdens het tienjarig bestaan van de vereniging in het leven geroepen. De vorige winnares, Jiska Rickels, reikt de DDG Award maandag 12 januari uit in het Filmmuseum in Amsterdam. De prijs is ontworpen door Jeroen Henneman. 

 

Bron: En.nl

 

Al meer dan 550.000 bezoekers voor ‘Oorlogswinter’

 

Ook het eerste weekeinde van het nieuwe jaar zet de Nederlandse film Oorlogswinter van Martin Koolhoven, naar de bestseller van Jan Terlouw, de zegetocht in de bioscopen voort. Het publiek, verdeeld over verschillende generaties, blijft massaal toestromen. De film verstevigt zijn nummer 1 positie in de lijst van best bezochte films in de bioscoop.

 

Het weekend Box Office cijfer van € 728.422 brengt het totaal op € 4.119.396, goed voor een aantal van ruim 550.000 bezoekers. Op nummer twee in de Box Office Top 5 volgt Madagascar 2 (B.O. € 587.850), Australia van Baz Luhrmann bezet de derde plaats (B.O. € 449.000), op nummer vier staat High School Musical 3: Senior Year van Kenny Ortega (B.O. € 311.791) en op nummer vijf Bedtime Stories van Adam Shankman (B.O. € 307.305). Wit Licht lijkt de strijd te verliezen met een omzet van nog geen drie ton.

 

Bron: MVSP

 

2008 topjaar voor de Nederlandse filmindustrie

 

Met een marktaandeel van 17,6% (gemeten in aantallen bezoekers) beleefde de Nederlandse filmindustrie – ondanks het uitblijven van grote klappers als Zwartboek en Alles is Liefde de afgelopen jaren – het beste jaar van het afgelopen decennium. In totaal werden er ruim 23,4 miljoen bioscoopkaartjes bezocht, een stijging van 1,7% in vergelijking met het jaar ervoor.

 

In 2008 gingen 30 nieuwe Nederlandse speelfilms in première (2007: 20 films). Deze toename is met name te danken aan de Suppletieregeling van het Nederlands Fonds voor de Film. De Nederlands/Belgische coproductie Anubis en het Pad der 7 Zonden trok in 2008 ruim 554.607 bezoekers en staat met een omzet van ruim 3,6 miljoen euro op de 9e plaats in de Algemene Top 10. Direct gevolgd door Oorlogswinter, met 453.650 bezoekers en een omzet van ruim 3,3 miljoen euro op de 10e plaats.

 

Zowel films uit Nederland als films uit de VS deelden de omzet met meer titels dan in 2007; er waren in 2008 echter geen uitschieters in de categorie meer dan 1 miljoen bezoekers. In 2008 kwamen totaal 23.451.714 bezoekers (2007: 23.058.986) naar de Nederlandse bioscopen. Zij zorgden voor een omzet van 164.638.861 euro (2007: 159.679.473).

 

In vergelijking met de Amerikaanse en Britse producties behaalden Nederlandse films een zeer goed resultaat met een marktaandeel van 17,6%, het hoogste van het afgelopen decennium. Behalve Anubis en Oorlogswinter trokken ook de in het afgelopen jaar uitgebrachte producties Bride Flight en Brief voor de Koning meer dan driehonderdduizend bezoekers. Hieronder een overzicht van de tien best bezochte Nederlandse films van het afgelopen jaar:  

 

Titel Distributeur Release # Recette Bezoek
datum prints 2008 2008
1. Anubis & Het Pad Der 7 Zonden IF 09.10.2008 111 3.633.693 554.605
2. Oorlogswinter BFD 27.11.2008 95 3.341.750 453.650
3. Bride Flight AFD 16.10.2008 94 2.449.104 328.972
4. Brief Voor De Koning, De BFD 17.07.2008 103 1.807.545 304.788
5. Sinterklaas & Het Geheim Van Het Grote Boek RCV 09.10.2008 102 1.837.535 287.875
6. Zomerhitte IF 20.03.2008 85 2.102.563 280.163
7. Radeloos RCV 02.10.2008 98 1.945.311 277.310
8. Moordwijven IF 20.12.2007 86 1.965.635 257.353
9. Hoe Overleef Ik WB 25.06.2008 93 1.656.973 243.925
10. Alibi IF 14.02.2008 70 1.759.354 237.891

 

De top 10 van best bezochte film van het jaar wanneer er geen rekening wordt gehouden met het land van herkomst, wordt aangevoerd door Mamma Mia! (984.906 bezoekers), gevolgd door de nieuwe James Bond-film met 853.137 bezoekers. Anubis en Oorlogswinter vinden we terug op respectievelijk plaats 9 en 10.

 

Bron: Publicity Company / NVB / NVF / NVS

 

2 gedachten over “Nieuws van 6 januari

  1. Dat Wit Licht zo jammerlijk geflopt is, hadden ze kunnen zien aankomen. De boodschap van de film had natuurlijk nooit als marketingtool gebruikt moeten worden, want met Afrikaanse problemen trek je geen kijkers. Het was wellicht beter geweest de focus neer te leggen bij de actie en het avontuur in de film. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat Jean van de Velde de film kreeg te regisseren. De man die van Floris een toneelspeler maakte en in Lek allerlei recherchediensten bij de afkorting op liet noemen waardoor het publiek geen idee had waar het hele verhaal nu precies om draaide, geef je niet nog een kans met zo’n groot budget. Had liever Dick Maas dit script gegeven. Dan had er naderhand een verrassing geweest: “Hee, er ligt een boodschap in deze film!” Terwijl hij vroeger nog had gevonden dat je voor boodschappen maar naar de Albert Heijn moest gaan… Had een mooie wending geweest. En ik denk dat niet Marco Borsato, maar een echte acteur, zoals Huub Stapel of Derek de Lint, de hoofdrol had moeten spelen. Dan was de aandacht ten minste bij de film zelf gebleven en had het hitpotentie gehad!
    Dat Oorlogswinter zo goed draait, is geweldig. Ik hoop eigenlijk dat het hele land die film gaat zien. Het zou een kans zijn om een vuist tegen Hollywood te maken. Wij Nederlanders moeten allemaal naar de Amerikaanse films kijken, maar geen enkele Nederlandse draait daar in de bioscoop! Ik ben al heel lang niet naar een buitenlandse film geweest… Alleen James Bond en Batman, maar die kunnen nu eenmaal niet in NL gemaakt worden.

  2. Geflopt is een groot woord. Met 200.000 bezoekers binnen vier weken draait de film prima mee in de kopgroep van de toplijst, maar het mag inderdaad duidelijk zijn dat men hier veel meer van verwacht had.

Reacties zijn gesloten.