web analytics

Nominaties Afficheprijs NFF bekend

Reacties zijn gesloten

De posters van Borgman, De ontmaagding van Eva van End, De nieuwe wildernis, Verliefd op Ibiza en Wolf maken kans op de 13e Cinema.nl Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het afgelopen jaar. Ze werden door een vakjury gekozen uit de oogst van het afgelopen jaar, bestaande uit ruim vijftig posters voor speelfilms en documentaires.

Onder de genomineerde ontwerpers zijn twee oud-winnaars van de Cinema.nl Afficheprijs: Alex van Warmerdam, die het affiche van zijn eigen film Borgman maakte, won de prijs in 2003 voor Grimm; Michael van Randeraat, die kans maakt met zijn poster voor Verliefd op Ibiza, won in 2002 met Minoes. De andere genomineerden zijn Tim Enthoven, verantwoordelijk voor het getekende affiche van De ontmaagding van Eva van End; Jay Sunsmith, ontwerper van de strakke zwart-wit poster van Wolf; en Arent Jack, die de poster maakte voor de natuurfilm De nieuwe wildernis.

Het woord is nu aan het publiek. Op Cinema.nl/afficheprijs kan tot en met woensdag 2 oktober, 12.00 uur worden bepaald wat de beste Nederlandse filmposter is van het afgelopen jaar. Stemmers maken kans op tickets voor het Gouden Kalf Gala en andere prijzen, beschikbaar gesteld door de VPRO en de distributeurs.

De winnaar van de 13e Cinema.nl Afficheprijs (bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser) wordt donderdagavond 3 oktober bekend gemaakt op het Nederlands Film Festival in de Talkshow.

De vakjury bestond deze editie uit Bor Beekman (filmjournalist de Volkskrant), Youry Bredeveld (Director Marketing & Communications Pathé), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Martin Koolhoven (regisseur), Monique van Schendelen (filmpubliciteitsexpert MvSP), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival) en Jan Pieter Ekker, bedenker en organisator van de Afficheprijs. De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.