web analytics

Opnames ‘Lucia de B.’ van start

Reacties zijn gesloten

Woensdag 5 juni zijn de opnames van de nieuwe bioscoopfilm Lucia de B. gestart. Eerder werd bekend gemaakt dat Ariane Schluter, Sallie Harmsen, Barry Atsma en Fedja van Huêt belangrijke rollen in de film vertolken. Naast deze namen zijn ook Annet Malherbe, Bas Keijzer en Marcel Musters aan de cast toegevoegd. De opnames vinden naast Nederland ook in België plaats en lopen tot eind juli 2013. Lucia de B. is vanaf maart 2014 te zien in de bioscoop.

Annet Malherbe (Borgman, de Marathon) vertolkt de rol van Ernestine Johansson van het Openbaar Ministerie. Bas Keijzer (Aaf, Alles is Liefdespeelt de rol van Peter, de man van Lucia, en Marcel Musters (Bende van oss, Penoza) neemt de rol van Rechercheur Henk Bos op zich. De regie van Lucia de B. ligt in handen van  de Oscar-genomineerde regisseur Paula van der Oest (Black Butterflies, Zus & Zo), het scenario werd in samenwerking met Tijs van Marle geschreven door bekroond scenarist Moniek Kramer. Reinier Selen en creative producer Jelle Nesna produceren de film. De NCRV (Gemma Derksen) is de coproducerende omroep.

Lucia de Berk is een eigenzinnige verpleegster, die argwaan wekt als ze voor de zoveelste keer bij een onverklaarbaar sterfgeval betrokken is. Een baby van slechts een paar maanden oud. Het ziekenhuis schakelt de politie en het Openbaar Ministerie in en de jonge parketsecretaris Judith krijgt het dossier van Lucia de B. op haar bureau. Het onderzoek naar de ‘Engel des Doods’, zoals de pers Lucia noemt, is zwaar. Ze heeft geen sporen achtergelaten en weigert met de rechercheurs te praten. Toch wordt ze, dankzij een bloedtest, uiteindelijk veroordeeld tot levenslang voor vier moorden en drie pogingen ertoe. Kort hierna worden er echter vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid van de test en Judith begint te twijfelen. Haar bazen willen hier niet van horen en in Hoger Beroep krijgen zij Lucia opnieuw veroordeeld, nu zelfs levenslang met TBS. Mede dankzij het harde werk dat Judith heeft verricht…

Rinkel Film (Achtste-Groepers Huilen Niet, Van God Los, Süskind) produceert de film in coproductie met de NCRV, het Zweedse Filmkreatorerna, het Luxemburgse Lucil Film en het Belgische Living Stone. In samenwerking met Gemeente Den Haag en de Gemeente Amsterdam. De film is gefinancierd door het Nederlands Filmfonds, het CoBO Fonds, de NCRV, het Zweeds Filminstituut, Rinkel Film en de Belgische Tax Shelter.

Independent Films brengt Lucia de B. in maart 2014 uit in de Nederlandse bioscopen.

 

Een gedachte over “Opnames ‘Lucia de B.’ van start

  1. Aan de website http://www.rechtspraak.nl valt het volgende te ontlenen:

    Rechtbanken werken mee aan speelfilm over Lucia de B.
    Den Haag , 25-6-2013

    Deze zomer duikt bij verschillende rechtbanken een spook uit het verleden op: de dramatische strafzaak tegen Lucia de Berk, die ten onrechte tot levenslang werd veroordeeld voor een serie moorden. Zij is inmiddels van alle blaam gezuiverd, maar werd afgelopen zaterdag toch weer uitgejouwd door een menigte bij de rechtbank Oost-Brabant. Die menigte bestond uit figuranten, het doelwit was actrice Ariane Schluter, die de rol van De Berk speelt in de bioscoopfilm Lucia de B.

    Justitiële dwaling

    De zaak Lucia de B. staat bekend als een van de grootste justitiële dwalingen in Nederland. Toen in 2001 een baby in het ziekenhuis overleed, werd de Haagse verpleegkundige ervan verdacht het kind te hebben vergiftigd. Vervolgens kwamen tientallen eerdere sterfgevallen op dagen dat zij was ingeroosterd, in een vreemd daglicht te staan. Het OM was ervan overtuigd met een seriemoordenares van doen te hebben. Rechters lieten zich voorlichten door toxicologen en statistici, die dat vermoeden bevestigden. De ‘engel des doods’ moest levenslang achter de tralies voor 7 moorden en 3 moordpogingen, op basis van ondeugdelijk bewijs. Dankzij een arts en haar broer, die zich erin vastbeten, werd de afgesloten zaak in 2010 toch nog heropend. Nieuw onderzoek wees uit dat geen van de overleden patiënten was vermoord.

    Beklemmende geschiedenis

    Productiemaatschappij Rinkel Film zag in die beklemmende geschiedenis een mooi onderwerp voor een speelfilm en vroeg rechtbanken om medewerking. De rechtszaak in eerste aanleg is vorige week woensdag gefilmd in de Zwolse rechtbank, vrijdag was de filmploeg aan het werk bij de Hoge Raad in Den Haag. “Daar namen we een scène op waarin Lucia’s advocaat naar buiten komt en woedend zijn tas op de grond gooit, na afwijzing van zijn cassatieverzoek”, zegt uitvoerend producent Mardou Jacobs. “Zaterdag hebben we in Den Bosch gefilmd dat Lucia het cellencomplex wordt binnengeloodst voor de behandeling van het hoger beroep. Die zitting draaien we over twee weken. Komend weekend gaan we naar Arnhem, voor de vrijspraak.”

    Donkere lambrisering

    In werkelijkheid speelden de rechtszaak en het hoger beroep zich niet in Zwolle en Den Bosch af, maar in Den Haag. “Het paleis van justitie daar is vrij nieuw, dat past niet goed bij het beeld dat regisseur Paula van der Oest wil schetsen”, zegt Jacobs. “Naarmate de rechtsgang vorderde, voelde Lucia zich steeds verder opgesloten en geïsoleerd. Sfeervolle oudere rechtbanken kunnen dat effect versterken. De ruimtes worden in de loop van de film steeds kleiner, de houten lambrisering aan de wanden steeds donkerder.” Zwolle bleek bovendien een logistiek voordeel te hebben. “De oude rechtbank – een prachtig gebouw trouwens – staat leeg in afwachting van renovatie. We konden daar werken zonder iemand tot last te zijn.”

    Handen vol

    De rechtbanken Gelderland en Oost-Brabant hadden hun handen vol aan de voorbereiding. Regisseur Van der Oest keurde de Bossche rechtbank samen met production designer Harry Ammerlaan en Guido van Gennep, director of photography, vertelt woordvoerster Ilse Westenenk. Vervolgens kwam zo’n 20 man van regie, licht, geluid, production design en locatiemanagement langs om alle ruimten te bekijken en stelde het team een wensenlijst op. “Ze willen van alles afschermen en hebben ruimte nodig voor 150 mensen (cast en crew). Die moeten allemaal parkeren, naar de wc en een plek hebben om te zitten, te wachten en te eten. We maken daarvoor zittingszalen vrij en regelen technici en beveiligers die van ’s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat aanwezig zijn en op verzoek de slagboom en celdeuren openen en meelopen in beveiligde ruimtes van de rechtbank.” De rechtszalen zien er niet meer uit zoals een jaar of 10 geleden. “Waar gefilmd wordt, zullen we dus computers verwijderen, oude wetboeken op de rechterstafel zetten en Willem-Alexander van de muur halen, zodat het portret van Beatrix daar weer kan hangen.”

    Goed beeld

    Hoewel de film een pijnlijke episode in de geschiedenis van de rechtspraak belicht, heeft geen van de rechtbanken overwogen om medewerking te weigeren. “We krijgen wel vaker verzoeken”, vertellen woordvoerders. “Als het om een irreëel verhaal gaat dat de rechtspraak schaadt, werken we niet mee. Natuurlijk is ook deze film geen precieze weergave van de werkelijkheid, daar is het een speelfilm voor. Maar het script geeft een goed beeld van de verschillen in rol tussen de officieren van justitie en de rechters. De filmmakers hebben juristen gevraagd om mee te lezen. Dus waarom zouden wij weigeren, omdat het geen prettig verhaal is? Dat zou flauw zijn.”

    De film komt in maart 2014 in de bioscoop

Reacties zijn gesloten.