web analytics

Winnaar Cinema.nl Afficheprijs 2013 bekend

Reacties zijn gesloten

De poster van DE NIEUWE WILDERNIS, ontworpen door Arent Jack, is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2013, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker JONGE HARTEN (1936), ontworpen door Titus Leeser.

 denieuwewildernis

Het winnende affiche toont een kudde dravende Konikpaarden tegen een dreigend-blauwe wolkenlucht met verdekte zon. “Nederland zoals je nooit eerder zag”, staat er niet ten onrechte bovenaan het affiche.

“Met de poster voel je kracht, voel je de aarde bewegen onder het geweld van de rennende paarden. Wil je de film zien, horen en voelen”, schreef een van de online-stemmers. “De sfeer op de poster is zowel mooi als gevaarlijk. Precies zoals de natuur is. De poster straalt het uit: dit is geen saaie documentaire, dit is Nederland zoals je nog nooit eerder zag!”, noteerde een ander.

DE NIEUWE WILDERNIS bleef Borgman van Alex van Warmerdam, Verliefd op Ibiza van Michael van Randeraat, De ontmaagding van Eva van End van Tim Enthoven en Wolf van Jay Sunsmith en Daniel J. Ashes ruim voor in de online-stemming.

Arent Jack ontving zijn prijs donderdagavond 3 oktober uitgereikt in De Talkshow van het Nederlands Film Festival, waar de film eerder een uitverkochte publiekspremière beleefde in de Stadsschouwburg Utrecht.

DE NIEUWE WILDERNIS , een natuurfilm van Mark Verkerk en Ruben Smit, is op 26 september 2013 in 112 kopieën uitgebracht door Dutch Filmworks. In de eerste week was het direct de best bezochte film in de Nederlandse bioscopen; alleen in het openingsweekend zagen al 65.000 bezoekers de film.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht, maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. De voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit Bor Beekman (filmjournalist de Volkskrant), Youry Bredeveld (Director Marketing & Communications Pathé), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Martin Koolhoven (regisseur), Monique van Schendelen (filmpubliciteitsexpert MvSP), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival) en Jan Pieter Ekker, bedenker en organisator van de Afficheprijs. De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

De Cinema.nl Afficheprijs Eregalerij

2013 DE NIEUWE WILDERNIS (ontwerp Arent Jack)
2012 L’AMOUR DES MOULES (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack)
2011 170 HZ (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack)
2010 ZONDER PARDON (ontwerp Marc Koppen en Theo Maassen)
2009 ANGST (ontwerp Sander Plug)
2008 DE MUZE (ontwerp Silvia Vergeer)
2007 ELLEN TEN DAMME – AS I WAS WONDERING WHERE THIS MIXED-UP LITTLE LIFE
OF MINE WAS LEADING TO (ontwerp Paul Postma)
2006 DIEP (ontwerp Brat Ljatifi)
2005 06/05 (ontwerp Frank Kampes)
2004 GRIMM (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003 VAN GOD LOS (ontwerp Gijs Kuijper)
2002 MINOES (ontwerp Michael van Randeraat)
2001 ÎLES FLOTTANTES (ontwerp Brat Ljatifi)