“De volgende keer dat ik aan een User Generated Movie begin, moet het vanaf het begin een speelfilm worden.” Paul Verhoeven steekt zelf maar vast van wal over zijn worsteling met Steekspel. Uit de documentaire Paul’s Experience, die voorafgaand aan Steekspel in de bioscoop wordt vertoond, blijkt al dat Verhoeven zich aardig had verkeken op zijn aandeel in het User Generated Content project Entertainment Experience.
Op basis van vier pagina’s script van Kim van Kooten mocht het publiek verdeeld over acht afleveringen scenario’s insturen voor de rest van de film. Verhoeven koos samen met scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm de beste teksten uit. Op de aanzet voor de eerste aflevering kwamen zevenhonderdvijftig reacties.
Hoe beviel het om zoveel controle in de handen te leggen van een onbekende massa?
“Op zich had ik er geen moeite mee om de controle uit handen te geven. Het was wel veel meer werk dan verwacht. Ik had verwacht dat ik uit twee of drie goede scenario’s kon putten om de scènes in elkaar te draaien, maar we moesten het doen met een grappig zinnetje hier en een leuke inval daar.”
Van het scenario dat jullie uit alle bijdragen construeerden, maakten de gebruikers hun eigen filmversies. In hoeverre dienden die als inspiratiebron voor de eindversie?
“Vaak draaiden users dialogen op een manier die beter was dan wat ik in mijn hoofd had. Op het niveau van dialogen en karakters kwam er erg veel uit de inzendingen. Je gelooft het misschien niet, maar dat Robert de Hoog een foto maakt van de blote borsten van Gaite Jansen heb ík niet bedacht. Het script van de user die daarmee kwam, ontaardde daarna alleen in SM.
Users zijn niet in staat om te bedenken: als ik dit op minuut vijftig van de film laat gebeuren, dan moet dat daarnaar leiden op minuut drieënzeventig. We moesten zorgen voor infiltratie, om het plot in een bepaalde richting te duwen. Daarom hebben we rond aflevering vijf een vergadering belegd met de community. Ik was bang dat we anders in de laatste aflevering nog steeds aan het opbouwen zouden zijn.”
Hoeveel invloed heeft de community uiteindelijk gehad op Steekspel?
“De invloed van het publiek is toch wel dominant geweest. Niet alleen op het script, maar ook op bijvoorbeeld de muziek, de poster en de art direction. Ik zou zeggen dat de verhouding ongeveer fifty-fifty is. Ik had graag ook met onbekende acteurs gewerkt, maar dat bleek te hoog gegrepen. Omdat we bij het filmen niet wisten hoe het verhaal in de volgende aflevering zou verlopen, moesten de acteurs in staat zijn om met hun ogen te acteren: ‘ik zeg dit nu wel, maar meen ik het ook?’ Dat intermenselijke aspect kunnen non-professionals niet bereiken.”
Zou u nog een keer aan zo’n project beginnen?
“Tijdens het draaien zou ik dit niet hebben gezegd, maar het is voor herhaling vatbaar. De volgende keer alleen graag meteen op bioscoopniveau. Met een lengte van anderhalf uur en meer van te voren uitgedachte structuur. De film belandt nu ook wel in de bioscopen, maar dat is toch vooral voor mensen die geïnteresseerd zijn in het maakproces.”
Wat gaat u nu doen?
“Ik wacht nog steeds op een go van producent San Fu Malta voor de verfilming van De Stille Kracht. Dat wordt wat hoor: actie, exotisch, sensueel, heel promiscue, maar dat was Couperus ook, nietwaar? We hebben wel wat subsidie opgehaald, maar nog niet genoeg.”
Denkt u dat de financiële constructie van Steekspel, met telecomaanbieder Ziggo als geldschieter, vaker een oplossing kan betekenen voor de Nederlandse film, nu er wordt bezuinigd op subsidies?
“Ik denk het wel. Maar het is wel een heel kapitalistisch systeem. Op zich sta ik er wel voor open, want het biedt nieuwe mogelijkheden. Wellicht dat Ziggo in de toekomst ook zelf wil produceren.”
Wat zou u nog willen doen?
“In de Verenigde Staten hebben bijna alle grote regisseurs een televisieserie gemaakt, Van Scorsese tot Spielberg. Ik denk dat dat komt omdat ze bij de televisie veel meer vrijheid krijgen. Het speelfilmaanbod bestaat er tegenwoordig uit X-Men zoveel en Spiderman zoveel. Zelf kijk ik ook helemaal niet neer op televisie. Ik heb scenarioschrijvers Gerard Soeteman en Robert Alberdingk Thijm gevraagd of ze een nieuwe serie kunnen schrijven. Soeteman heeft daar al iets voor klaar.”
Wel,wel,Paul is aardig aan het draaikonten,toen het project al een tijdje liep heeft hij zich heel negatief uitgelaten over dit project,heel wat mensen gaven daar commentaar op via het forum van Entertainment Experiens en Facebook, het is misschien nog te achterhalen.
apropos,de sene met de twee vechtende meisje,hadden we al in deel 6 gemaakt. daarvoor zij hij “dat hem niets geïnspireerd had”.
waarvan akte.