Recensie: Kankerlijers

kankerlijers

Na het grote succes van Achtste-groepers Huilen Niet is er opnieuw een Nederlandse film waarin kinderen met kanker centraal staan. Lodewijk Crijns benadert het onderwerp echter op heel andere wijze met zijn film Kankerlijers.

Ziekenhuis als speeltuin
Nick, Iwan en Olivier liggen op de afdeling Kinderoncologie en gaan samen de langdurige strijd aan tegen kanker. Ze zitten alledrie in een rolstoel en bij Nick en Iwan is een deel van hun been geamputeerd. Om van hun leven het beste te maken hebben ze het ziekenhuis tot hun speeltuin gemaakt. Ze maken lol en ondersteunen elkaar op hun eigen manier. Ze vinden dat ze niet ziek zijn: “We zijn niet ziek, we zijn kankerlijers!” Wanneer het knappe meisje Gina op dezelfde afdeling wordt opgenomen zijn de jongens op slag verliefd.

De film is gebaseerd op de succesvolle Spaanse film Planta 4a. Het script is bewerkt door Crijns en een van de veranderingen ten opzichte van het Spaanse origineel is dat de jongens verwikkeld raken in liefdesrelaties. Dit zorgt er voor dat er net iets meer spanning tussen de jongens ontstaat, maar zorgt verder voor weinig verrassing in de film. Vera van der Horst speelt Gina, die voor rivaliteit zorgt tussen Nick (Massimo Pesik) en Iwan (Jasha Rudge), die beiden proberen indruk op haar te maken. Voor Pesik en Rudge is dit hun debuut in de Nederlandse film. Ze weten de rollen van Nick en Iwan aardig neer te zetten.

Pubertijd
Dat de drie niet de meest zachte jongens zijn is al snel duidelijk. Ook de pubertijd straalt er vanaf. De jongens schelden aan een stuk door en er wordt vaak over seks gepraat en gefantaseerd. De bezoekjes van zuster Esmée (Nicolette van Dam) zijn vaak het hoogtepunt van de dag. Dat zorgt voor grappige momenten, maar het puberale gedrag werkt op den duur ook storend. De muziek van Diggy Dex is erg nadrukkelijk aanwezig in de film maar is ook een verbindende factor voor Nick, Iwan en Olivier.

De film heeft veel grappige scènes: van een rolstoelrace en een fotoshoot op de röntgenafdeling tot blowen met de conciërge. De drie jongens kennen het ziekenhuis uit hun hoofd en weten ook overal binnen te komen. De streken van de jongens worden afgewisseld met zwaardere scènes waarin de ernst van de ziekte schrijnend duidelijk wordt. Crijns weet een goede balans te vinden tussen luchtige komedie en nietsontziend drama.

Regie: Lodewijk Crijns
Scenario: Lodewijk Crijns (bewerking van het script van Planta 4a)
Producent: Big BosBros