Recensie: Karsu

karsu

In het drukke Turkse restaurant van haar ouders zingt de jonge Karsu Dönmez haar jazznummers achter de piano. Wanneer ze zingt, transformeert het jonge Turkse meisje in een volwassen zangeres met een warm geluid. Documentairemaker Mercedes Stalenhoef was, zoals veel restaurantgasten, onder de indruk en volgde de getalenteerde zangeres drie jaar voor deze documentaire.

Turks meisje
Het leven van Karsu kent twee kanten. Ze is een jong opstandig puberend meisje dat stiekem muziek luistert tijdens de lessen Economie op school. Daarnaast is ze een groot zangtalent dat hevig door haar ouders wordt begeleidt. De film toont de persoonlijke ontwikkeling en de mijlpalen van haar carrière op fragmentarische wijze. Daarnaast heeft Stalenhoef in haar documentaire veel ruimte ingebouwd om de familiebanden en -geschiedenis uit te diepen. Karsu’s ouders zijn Turkse immigranten die als gastarbeiders in de jaren ’70 naar Nederland vertrokken. Hun verhaal en de binding met de Turkse wortels vormen een contrast met de ontluikende carrière van het jonge meisje. Deze achtergrond verduidelijkt mede de oorzaak van uiteenlopende opvattingen en irritaties over muziek, cultuur en carrière tussen Karsu en haar ouders. Ondanks alle, soms stormachtige, ontwikkelingen is de familieband het belangrijkste.

Mysterie
Stalenhoef heeft de jonge Karsu op een interessante fase van haar leven en carrière getroffen. In een coming-of-age portret ontwikkelt het zingende meisje zich tot een zangeres met een platencontract en optredens in het Concertgebouw en Carnegie Hall. Toch is het jammer dat we zelden een blik in de ziel van Karsu zien. Ze zegt telkens dat de verleidelijke teksten die ze ’s nachts in de stilte van haar slaapkamer schrijft niet over haar zelf gaan. De teksten gaan niet over haar privéleven, het zijn slechts fantasieën. Ook als een vriendje ter sprake komt moet de camera uit.

Het blijft hierdoor allemaal een beetje aan de oppervlakte. De familieachtergrond en de trots en passie van haar ouders is interessant. Karsu is zeker een bijzonder getalenteerde zangeres, maar haar ziel legt ze niet voor de camera bloot. Misschien is Karsu wel een gewoon meisje dat uitzonderlijk goed kan zingen en is er geen groot mysterie te ontrafelen. De ondertitel van de film doet vermoeden dat er meer te ontdekken valt, maar in deze documentaire krijgen we het helaas (nog) niet te zien.

Karsu (2013)
Mercedes Stalenhoef
Producent: Pieter van Huystee