Recensie: My Life on Planet B

In 2003 verhuisde de Spaanse regisseur Iván López Núñez naar Amsterdam voor zijn studie aan de Nederlandse Film- en Televisie Academie. Sindsdien heeft hij niet stil gezeten. Korte films, een jeugdserie en nu gaat zijn speelfilmdebuut – een ode aan B-films – in première op het Nederlands Film Festival.

B-planeet
Neky (Serge Price) en Eppo (Rik Wezenberg) zijn al jarenlang bevriend en hebben hun eigen blog waar ze cultfilms bespreken. Op een gegeven moment is dit echter niet meer genoeg voor Neky. Hij wil ook over gewone dingen praten. Maar wanneer hij met Eppo probeert te praten, heeft deze het alleen maar over de volgende film voor hun blog: Escape from the planet of the worms. Terwijl Neky zowel qua innerlijk als uiterlijk naar vernieuwing zoekt, blijft Eppo op beide vlakken stil staan.

Briljant
De manier waarop B-films in My Life on Planet B naar voren komen is ronduit briljant. Het eerste beeld – een Aziatische man die als een hulk een gigantisch monster wordt – maakt dat meteen duidelijk. Ook de film over wormen zorgt voor veel lachmomenten. Maar deze film is tevens de aanknoping voor het zwaardere element in het verhaal: Fictie en werkelijkheid worden voor Eppo steeds moeilijker te onderscheiden. Zo citeert hij in dagelijkse situaties spontaan quotes uit de wormenfilm in een robotstem. Hoewel het citeren bij het thema van B-films past – en bij nerds  -, werkt de robotstem toch irritant. Beter is de muziek in de film. Herhaaldelijk klinkt een riedeltje uit een soort van Pacman spelletje. Zeer toepasselijk bij een film over nerds en zeker grappig om tussendoor te horen.

Buitenbeentjes
Dat Neky ontevreden is over zijn leven is meteen duidelijk en de nog jonge Serge Price (De Griezelbus) weet zowel de onzekere nerd als de stoere punker overtuigend neer te zetten. Dat Price verlegenheid goed kon spelen wisten we al uit De Griezelbus. Nu toont hij dat onzekerheid, verlangen en het gevoel om ‘disconnected’ te zijn ook bij zijn repertoire horen. Daarnaast wordt zijn letterlijke metamorfose tot punker goed onderbouwd met gescheiden ouders, de nieuwe vriendin van zijn vader, een depressieve moeder en een irritante zus. Geen wonder dat hij iets anders wil …

Het einde is misschien een tikje voorspelbaar, maar My Life on Planet B blijft een frisse en vooral leuke film. Het is een bijzondere film zoals je die niet vaak ziet en die op veel manieren opvalt. Een echte tragikomedie die zijn genre eer aan doet met een vermakelijke cast.

Waardering: ***1/2

My Life on Planet B (2012)
Regie: Iván López Núñez