Recensie: Nick

In Nick zien we meerdere malen dieren gevangen worden. Twee politieagenten stoppen een losgeslagen paard, een man staat in een vijver met een grote snoek in zijn armen. Ook de hoofdpersoon is zo’n dier dat meer vrijheid wil, maar beperkt wordt door de mensen om zich heen.

Nare hoofdpersoon
Beleefdheid en gezelligheid zijn altijd maar een dun laagje schijn dat Nick in stand probeert te houden. Regelmatig loopt dat volledig uit de hand als zijn ware aard naar boven komt. Dan laat hij weten wat hij echt van zijn vrienden en collega’s vindt en worden gesprekken vrijwel uit het niets venijnig en vuil. Met zo’n hoofdpersoon -een egoïstische en narcistische klootzak- is het wel lastig om mee te gaan in de film. Ook al zet Merijn de Jong een overtuigende eerste rol neer, het scenario helpt niet mee.

Om af te zijn van alle ruzies en frustraties besluit Nick op vakantie te gaan. Met een collega die hij nauwelijks kent, en bij tijd en wijlen uitkaffert, rijdt hij naar Kroatië om truffels te zoeken voor zijn restaurant. Zoals vaker in een roadmovie is het natuurlijk niet de bestemming die telt, maar de reis die de hoofdpersoon maakt. Een reis naar rust en vrijheid is dat in dit geval.

Sfeer
Dialogen in Nick missen de finesse om echt tot leven te komen. Dat ze soms worden verpakt in zwartgallige humor (“jammer dat we niet getrouwd zijn, dan konden we tenminste scheiden”), helpt ook niet mee. Maar wie daar doorheen kan kijken ziet een sfeervolle en op momenten ontroerende film.

Wat dat betreft is Nick wel te vergelijken met Paradise Girls, de vorige film van Fow Pyng Hu. Ook die was op momenten nogal stug, maar hij ademde wel een fraaie sfeer uit. Het beste is om niet te veel op de details te letten, maar te kijken naar het grotere geheel. Want ondanks zijn tekortkomingen is Nick nog best een aardig drama, met een hoofdpersoon die je misschien niet beter zou willen leren kennen, maar, vooral door de laatste scène, wel begrijpt.

Nick (2012)
Regie en scenario: Fow Pyng Hu
Producent: Arnold Heslenfeld en Frans van Gestel