Recensie: Soof

Regisseuse Antoinette Beumer timmert de laatste jaren hard aan de weg. Al sinds haar speelfilmdebuut De gelukkige Huisvrouw lijkt het alsof ze al ruime ervaring heeft op fictiegebied. Zowel genoemde film, als het latere Loft en Jackie zaten kundig en vol vakmanschap in elkaar. Ook haar nieuwste film Soof zit weer prima in elkaar.

Soof

Sylvia Witteman
Soof is gebaseerd op de columns en boeken van Sylvia Witteman. Soof nadert de 40 en heeft alles wat ze ooit wilde: 3 leuke kinderen, een klein cateringbedrijfje, een lieve man Kasper en een heerlijk huis. Tot ze zich op een dag afvraagt: “Is this all there is?” Als Soof tijdens een etentje choreograaf Jim tegen het goddelijke lijf loopt is er meteen een klik. Even iemand die haar ziet om wie ze is, zich niet meteen afvraagt wie de kinderen naar hockey brengt en die haar het gevoel geeft bijzonder te zijn. Als de relatie tussen Soof en Jim onbedoeld uit de hand dreigt te lopen en de verbouwing van Soofs tuinhuis tot professionele keuken zijn tol eist, dringt de vraag zich langzaam op of Kasper nog wel die woest-aantrekkelijke man is, waar Soof ooit voor viel. En hoe meer ze grip probeert te krijgen op haar leven, des te meer lijkt dit te ontsporen.

Voorspelbaar, maar genietbaar
Hoewel Soof niet uitblinkt in originaliteit, weet de film de volledige lengte te onderhouden. Een van de belangrijkste troeven van de film is de herkenbaarheid van de kleine dingen in het dagelijkse leven: zo besluit Soof bijvoorbeeld, als ze met een zoveelste inzinking kampt, op haar laptop foto’s te gaan kijken van mensen die er nog erger aan toe zijn. Of wil ze alles voor iedereen zo goed doen, dat alles uiteindelijk in het honderd dreigt te lopen. Lies Visschedijk geeft op charmante wijze gestalte aan Soof, en zorgt er met haar perfecte timing voor dat haar doen en laten de juiste reacties bij de kijker opwekken. Ook tegenspeler Fedja van Huet vervult zijn (als echtgenoot van Soof) met verve. De uitkomst van Soof laat zich makkelijk raden, maar de film weet door de vakkundige regie, het plezierige en goede spel en de hoge grapdichtheid en herkenbaarheid meer dan te overtuigen.