Recensie: Toen was geluk heel gewoon

Niet minder dan zestien seizoenen werd de serie Toen was geluk heel gewoon tussen 1994 en 2009 uitgezonden. En met groot succes. Vijf jaar nadat de laatste aflevering te zien was op televisie, komen de personages weer bijeen voor een speelfilm. Helaas is de reünie niet helemaal geslaagd.

toenwasgelukheelgewoon

Moord
De film, geregisseerd door Ineke Houtman, begint nochtans best grappig. Het is 7 juli 1974, een van de meest donkere dagen uit de Nederlandse voetbalgeschiedenis. Nederland verliest de finale van het WK tegen buurland Duitsland. Uit pure frustratie gooit Jaap Kooijman zijn televisie uit het raam. Op het hondje van zijn schoonmoeder. Deze laatste denkt dat Jaap een aanslag op haar leven wilde plegen, en beschuldigt hem van poging tot moord. Terwijl Jaap in een psychiatrische instelling wordt gestopt, papt yogaleraar Appie (geniale bijrol van Ton Kas) aan met zijn vrouw Nel.

Oubollig
Net als de serie ademt Toen was geluk heel gewoon in alles authenticiteit en oubolligheid uit. Deze sfeer past uitstekend binnen het concept en werkt net als in de serie aanstekelijk. Op scriptniveau is de oubolligheid echter ook te nadrukkelijk aanwezig. Het gros van de grappen en grollen die Jaap en co tentoon spreiden, zijn bijzonder flauw en platvloers. Dat is jammer, want met de voorhanden zijnde personages, de tijd waarin de film zich afspeelt en de ingespeelde en plezierige cast had er veel meer uit de film kunnen worden gehaald.

Dit neemt niet weg dat Toen was geluk heel gewoon lekker wegkijkt en technisch prima in elkaar zit: Fons Merkies componeerde een leuke score, het camerawerk van Sander Snoep is uitstekend en de decors ogen fraai. Maar dat dit alles een beter scenario had verdiend, staat als een paal boven water.

Te zien: vanaf 10 april in heel Nederland.