Recensie: Tula: The Revolt

TulaTheRevolt

Slavernij is een veel besproken onderwerp sinds de film Django Unchained is uitgebracht. Deze film zorgde voor veel ophef en ook kritiek in de richting van regisseur Quentin Tarantino. Dat slavernij een interessant onderwerp blijft, beseft ook Jeroen Leinders, die het voorzichtiger, maar wel met volle overgave aanpakt.

Opstand
1795, Curaçao. De zwarte slaven van de Knip-plantage krijgen te horen dat Holland is verslagen door de Fransen. Dat betekent dat de Franse wetten ook gelden in Curaçao en daarmee zou er een einde komen aan de slavernij op het eiland. De Nederlandse overheersers denken daar echter anders over. De slaven komen vredelievend in opstand om hun vrijheid te eisen. De eis wordt niet ingewilligd en er volgt een bloedige strijd.

De sterke en koppige slaaf Tula wordt onbedoeld leider van de opstand en leidt de slaven in de weerstand tegen de blanke onderdrukking. Na een wat aarzelend begin neemt de film de kijker mee in de spanning en emoties van de opstand. Ook de gruwelijkheden van het oorlogvoeren worden hierbij niet gespaard om de wreedheid van de blanke overheerser duidelijk te maken. Curaçao zorgt voor een mooi decor waarbij de fraaie muziek van Guy Farley de stijlvolle beelden een eigen sfeer meegeeft.

Rechtlijnig
Desondanks blijven het verhaal en de personages aan de oppervlakte. De film excelleert of verrast niet, maar vertelt rechtlijnig het geromantiseerde verhaal van een stuk geschiedenis. In deze internationale co-productie is de voertaal Engels. Wellicht dat daardoor de Nederlandse cast een beetje overtuiging mist. Jeroen Willems weet in zijn laatste film Willem van Uytrecht wel geloofwaardig te vertolken, maar eigenlijk wordt de film gedragen door de hoofdrolspeler Obi Abili, die van Tula een integer en sterk personage maakt.

Tula: The Revolt neemt je in vogelvlucht mee door een stukje geschiedenis dat zeker de moeite waard is om te vertellen. Jammer genoeg mist de diepgang die de film echt bijzonder had kunnen maken.

Regie: Jeroen Leinders
Scenario: Curtis Holt Hawkins