Telefilm 2012: Black Out (recensie)

Wild gemonteerde flashbacks, harde rockmuziek en een plot vol met bizarre verwikkelingen. Black Out lijkt regelmatig op de vroege films van Guy Ritchie. En de gladde dialogen, inclusief zelfbewuste filmverwijzingen, doen denken aan het werk van Quentin Tarantino. Helemaal origineel is Arne Toonen dus niet, maar wat maakt het uit? Bij deze regisseur hoef je je geen moment te vervelen.

Hij bewees dat ruim een jaar geleden al met Dik Trom, zijn regiedebuut. Niemand die van tevoren had kunnen bedenken dat het oeroude hoofdpersonage in zo’n bonte setting geplaatst zou worden. Het zorgde voor een verrassend aanstekelijke familiefilm, die altijd net een beetje boven de realiteit hing. Wat dat betreft heeft Black Out wel iets weg van Toonens eerste film, hoewel zijn nieuwste film absoluut niet bedoeld is voor de hele familie.

Geweld
Want wie de films van Ritchie en Tarantino kent, weet dat er flink wat bloederig geweld bij komt kijken. Hier is dat niet anders. In de openingsscène wordt ex-crimineel Jos wakker met een lijk in zijn bed en een gat in zijn geheugen. Niet veel later heeft hij de onderwereld op zijn dak, moet hij twintig kilo verdwenen cocaïne terug zien te vinden en intussen uit handen blijven van de politie. En dan is er nog zijn nietsvermoedende verloofde die hem maar blijft bellen. Morgen gaat hij namelijk trouwen.

Hoog tempo
Black Out raast de volle lengte als een orkaan door, met een groot aantal twists en maffe bijpersonages. Dat lijkt veel op films als Snatch. en Lock, Stock & Two Smoking Barrels, maar Black Out blijkt meer dan een goedkope kopie. Toonen laat voor een tweede keer zien vermakelijk vindingrijk met een verhaal en personages om te kunnen gaan.

In ons land zijn actiekomedies een zeldzaamheid, en wie aan de meest in het oog springende voorbeelden denkt (Vet Hard, Spion van Oranje), zal niet smachtend naar een volgende poging uitkijken. Maar Black Out is het bewijs dat het ook gewoon erg leuk kan uitpakken. Dit smaakt naar meer.

Te zien:
maandag 21 mei, 20.25 uur op Nederland 3.
Zaterdag 26 mei, 22.00 uur op Nederland 3 (ongecensureerde versie).