Telefilm 2013: Nooit te Oud (recensie)

nooitteoud

Oudgedienden van de Nederlandse film (en televisie) zoals Kitty Courbois, Aart Staartjes, Bram van der Vlugt, Petra Laseur, Frits Lambrechts en Hero Muller zien we helaas nog maar zelden op het witte doek verschijnen. Dat ze wel degelijk nog in staat zijn een film te dragen, blijkt uit de fijne telefilm Nooit te Oud.

Opstand
De eigenzinnige, licht dementerende Marius Koolman (Aart Staartjes) wordt opgenomen in zorgcentrum Voorstaete omdat hij niet meer in staat is voor zichzelf te zorgen. Volgens Marius Koolman zelf valt dat best wel mee en hij laat zich dan ook niet zomaar betuttelen door de zorgmanager, Marleen Blok (Georgina Verbaan), die het liefst heeft dat alle bewoners van Voorstaete zich gedeisd houden. Onder invloed van Marius komen de bewoners in opstand en nemen ze hun leven weer in eigen hand. Ze ontdekken dat ze ondanks hun ouderdom en kwalen tot veel meer in staat zijn dan de wereld denkt.

Uitvergroot
Nooit te Oud schetst op komische wijze de huidige problematiek in de ouderenzorg. Er is te weinig personeel, er zijn te weinig middelen en er is vooral veel te weinig geld. Bezuinigingen vieren dan ook hoogtij. Zo ook in Voorstaete. Onder leiding van nieuweling Marius bezet een groep ouderen een hele verdieping en leggen ze een breed eisenpakket op tafel. Het resultaat is een film waarin veel situaties zowel in realisme, woord als handeling op aanstekelijke wijze worden uitvergroot. Het scenario van Karin van der Meer heeft een fijne luchtige toon en een aangenaam tempo, de grote groep oudere acteurs heeft zichtbaar plezier in hun rebelse rollen en technisch zit de productie prima in elkaar. Het is dan ook jammer dat de uiteindelijke ontknoping, die niet strookt met de toon die in de 80 minuten daarvoor wordt aangeslagen, de kijker met een ontevreden gevoel achterlaat.

Te zien: zaterdag 27 april, 20.20 uur, Nederland 2.