Welke Nederlands(talig)e producties kunnen we deze maand in de bioscopen verwachten?
06-03: Kenau
In De Volkskrant verscheen eerder deze week een vernietigende recensie over Kenau, het nieuwe historische drama van regisseur Maarten Treurniet (De Heineken Ontvoering). De film zou oubollig zijn en slechte visual effects en bordkartonnen personages bevatten. Of dit daadwerkelijk zo is, kunt u vanaf 6 maart met eigen ogen gaan zien. De trailer ziet er nochtans alleraardigst uit, en ook de eerste reacties van bezoekers van voorvertoningen laten een ander beeld zien dan welke de Volkskrant schetst. Kenau vertelt het heldenverhaal van Kenau Hasselaar. Hasselaar gaf tijdens de Spaanse belegering van de stad Haarlem in 1572 leiding aan een leger dat exclusief uit vrouwen bestond. Ze werd daarbij bovenal gemotiveerd door de executie van haar jongste dochter en de angst dat dit ook met haar andere dochter zou gebeuren.
13-03: Hartenstraat
De negen straatjes, die sinds de zeventiende eeuw de Amsterdamse grachten aan elkaar verbinden, zijn als een dorpje in de stad. ’s Avonds het domein van de hipsters, overdag een winkelbuurt met hippe kledingzaken naast ouderwetse detailhandels. Iedereen kent elkaar, het is een mini maatschappij vol kleurrijke personages van alle leeftijden. In de Hartenstraat, letterlijk het hart van de negen straatjes, lijkt het plotseling minder gemoedelijk, als de modieuze Katje een high fashion winkel opent. Ze ergert zich wild aan haar overbuurman Daan en zijn traiteurzaakje. En hij kan haar snobistische gedrag totaal niet waarderen. Totdat ze elkaar online tegenkomen. Na onder andere Alles is Liefde en Mannenharten wederom een luchtige romantische komedie die vele harten moet gaan veroveren.
13-03: Ana Ana
Ana Ana – Arabisch voor Ik ben mezelf – is een poëtische documentaire waarin vier jonge creatieve Egyptische vrouwen in de nasleep van de Arabische lente op een bijzonder moedige manier uiting geven aan hun innerlijke wereld – op zoek naar een eigen identiteit. De film laat zien wat hun dromen en verlangens zijn, en hoe zij op talloze obstakels botsen.
27-03: Het Vonnis
Een groot succes in België, binnenkort ook in Nederland te zien. Zal een succesvolle Vlaamse film nu ook eindelijk een groot Nederlands publiek kunnen bekoren? Als de moordenaar van zijn vrouw door een procedurefout wordt vrijgelaten, slaan bij Luc Segers (Koen De Bouw) de stoppen door. Hij neemt het recht in eigen handen, en zal zich daarna meten met de rechtsstaat die hem in de steek heeft gelaten.
Kenau… Waarom blijven de dialogen in Nederlandse films toch altijd zo lastig? De tonatie stoort zo dat je acteurs blijft zien. “Onze ziel krijgen ze nooit kapot” Echt niet, Monic? Het lijkt gewoon zo zelden goed te gaan. Het blijft voor mij Barry Atsma die zegt dat hij de leiding heeft.
Al die Nederlandse films die verhalen uit de geschiedenis vertellen worden vaak voorzien van een gekunsteld liefdesverhaal. Denk hierbij vooral aan Het Bombardement en De Storm. Nu lijken de dialogen weer uit Hollywood over te waaien.
Doe het nou toch eens anders. Waar is het geweld? De rake gevechten tegen de Spanjaarden? En dan die heldin tegen die achtergrond. Nu is het Monic Hendrix die een speech geeft aan een groep straatvoetballertjes uit de Bijlmer.
Het is zo jammer. Het Bombardement bleef beperkt tot tien minuten, De Storm ging over een jankwijf, Nova Zembla was inconsistent. Onze held Floris werd verneukt door Jean van de Velde. Dit zijn grote producties die we in Nederland nooit een tweede keer zullen maken.
Doe het nou toch eens goed.